lördag 17 oktober 2009

Ska dom förbjuda araber också?


Jag läser den här artikeln i Aftonbladet och blir galen.
I Norge har dom beslutat att den här hunden, Majlo ska avlivas för att han är en amstaff.
Rasen amstaff är förbjuden i Norge och det visste inte den här svenska familjen när dom skaffade den. Hur som helst! Vad är det här? Jag blir galen.
Jag har träffat så otroligt många amstaffs och dom är världens finaste. Det finns inget ont i den rasen överhuvudtaget. jag har träffat amstaffs som har haft ett helvete till liv, fått svansen halvt avskuren av en påtänd ägare, nästan blivit dränkt i ett badkar, blivit klämd i en dörr avsiktligt flera gånger osv. och trots det livet viftar dom på svansen när man träffar dom, dom har inte förlorat hoppet om människan men i Norge har man tydligen gett upp hoppet om Majlo, en helt frisk och fin familjehund.
Gör inte såhär!? Se över alla kennlar som finns som avlar sönder hundar istället, gör hundägartester (oj, vad många som skulle bli av med sina hundar) se över alla hunddagis och se hur dom sköts...herregud lägg fokus på något annat än att försöka utplåna hundar som inte är ett problem.
Jag försvarar inte att man måste ta tag i situationer där hundar är farliga för samhället, absolut inte, det är självklart, men det är ju inte beroende på ras!

Hur gör Norge om ett arabiskt fullblod kastar av en ryttare? Förbjuder dom dom då?
Eller om en angorakatt river någon? Då ska dom också bort, eller?

Lägg av med det här kamphundstramset och ta tag i samhället istället, det är där problemen ligger.

Läs gärna artikeln här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5971826.ab#abArticleComments

13 kommentarer:

Nina och Astor sa...

Tycker också att det är helt sjukt! De är fina hundar! Allt beror på ägaren.

Förresten, säljer du fortfarande teer? Jag är i så fall intresserad av att köpa!

Anonym sa...

finns ett ord för detta...sjukt...

// Anki

Amy sa...

Du har så rätt så!! Det är inte rasen det är fel på, utan idioter som förstör den!
Jag är med i FB gruppen och har uppmanat alla mina vänner att gå med....jag vet inte om det gör ngn skillnad egentligen men vad ska man annars göra.....

Anonym sa...

jag tycker att ala som ska få ha en kamp hund ska gå igenom och måsta genomföra olika kurser och hunden ska testas regelbundet, sånt där psyk test osv, för alla säkerhet så inte folk använder dom för kamp osv! är säkert fina hundar i rätt ägares händer, tycker verkligen inte vem som hellst ska få äga kamphundar!

//Frida ( www.shooooo.blogg.se )

Matilda och Ebba sa...

Ja jag blir också så arg. Stackars lilla fina vovve ;-(

Andrea sa...

Det är verkligen så sant det du skriver! Jag har en kompis som har en dobberman som klassas som s.k. kamphund. Hon var på valpkurs med den när en annan deltagare kom fram och frågade vad det var för ras. Hon svarade då att det var en dobberman, varpå den andra deltagaren plockade upp sin vovve men orden "oj, då får man nog passa sig"! När hon inte visste att det var en dobberman var hon inte ett dugg orolig för sin lilla hund, förstår inte hur människan tänkte!

Suzan sa...

Herregud!?!?

Nog för att dom kan i värsta fall ha avelsförbud om dom idioterna känner för det men att avliva en befintlig hund!? Jag blir galen!

Karolina sa...

Gud villka jävla idioter ! Jag blev biten av en sån för ungefär 2 veckor sen, det var så att jag var ute med min hund och sen när den såg oss så kom den springande mot oss och jag tog upp min hund ( valp ) och då hoppade den mot oss och bet mig i armen. Men vad gör ägaren då ? Jo den kommer fram och slår hunden allt vad den kan ! Det är inte hunden det är fel på den är ägarna som är dumma i huvet och slår hundarna etc.

Men jag tänkte fråga dig en sak, det är så att jag tränar agility lite smått med min jack russell terrier valp som är 6 månader. Altså inte jätte hårt elr så men jag tränar låga hopp, ringhinder på marken, tunnlar och lite slalom. Dom flesta säger att det är helt okej och att det inte skadar hunden har frågat min uppfödare, min kursledare på kurser jag har gått etc men vissa säger att man absolut inte ska börja träna innan hunden fyllt 1 år, men hur är det igentligen ?? Jack russell terrier är ju en liten ras, och små raser utveklas ju fortare och växer också klart fortare. Men är jätte tacksam för svar.

Mvh

Karolina
http://karrowhh.blogg.se

Madeleine sa...

Vad tråkigt när det blir så dumt.

LindaB sa...

Håller med du :-)

sofie sa...

jag blir så arg att jag börjar gråta över sånt där!!!

Mia sa...

Bra rutet, Claudia! Håller med dig till 100%. Det är vissa "hundägare" som borde förbjudas istället.

Nicklas i Malmö sa...

Shit!!!! Du har en politisk åsikt, så fint. Själv tycker ja att man ska förbjuda ALLT! Då blir det lite lättare. Ha det bäst M v h Nicklas i Malmö