tisdag 29 september 2009

Dagens Fråga
Hej! Jag har en fråga. Jag håller på o kikar på olika hundraser,vad jag ska skaffa för hund.Vet du nån/nåra raser som blir i storlek med Jack russel eller boder- terrier som du kan tipsa om:D ?

Svar: När man väljer ras så är det mycket mer än utseendet man ska gå på. Storleksmässigt är det klart att man ska ha en hund i den storleken som man tycker verkar bekvämt beroende vilket typ av liv man lever, hur man bor o.s.v, men man ska absolut tänka på att en Jack Russel kräver otroligt mycket mer fysisk och psykisk stimulans än t.ex en Grand Danois. Sen är ju alla hundar individer oavsett ras, så man ska inte stirra sig blind på rasbeskrivningar. Det här är några av frågorna du ska ställa dig: (jag utgår ifrån att du redan vet att du har tiden och lusten som krävs för att skaffa hund;)) Vad ska jag göra med min hund? Hur mycket tid kan jag lägga ner på träning? Är jag intresserad av pälsvård? Utifrån dina svar så kan du sen läsa om t.ex dom här raserna:

West Highland White Terrier
Shetland Sheepdog

Shipperke

Kitty - blandras ;)

Lycka till!

7 kommentarer:

Moa sa...

Ja, så är det ju. JRT "kräver ju mycket för att vara en "liten" hund till storleken. Lite kul, du tog upp mina 3 älsklings raser,hihi. Och såklart Kitty är ju väldigt fin hom med ;)

Anonym sa...

hahah vilka söta:):):) jack russel är ju en underbar ras:):):):)

//Frida ( www.shooooo.blogg.se )

Ellie sa...

Tack snälla för att du tog dig tiden att svara! Ska absolut inte bara välja hund efter utseende som det kanske lät där i frågan ;) Hur de är till sättet är minst lika viktigt.

Fam har border och deras personlighet älskar jag, har även fått en uppfattning om att jack russel o boder påminner en del om varann till sättet.
Jag är oxå ute där efter att hitta en mindre hund med stor personlighet o som gillar att vara aktiv.

Ska verkligen ta till mig det du skrev om frågor som kan vara bra att ställa till sig själv.
Köpte faktiskt "Härliga hund" tidningen för första gången idag så jag e verkligen ute på research, så spännande! Såg oxå din krönika men har inte hunnit läsa den ännu.

Claudia sa...

Ellie, jag trodde inte heller att du menade så, det var mer allmänt till alla som vill köpa hund. Vill du ha en aktiv hund så ju sheltisar jättefin

Potatishäxan sa...

Flikar in ett tips till: Cairnterrier - stor hund i litet format! Passar precis in på beskrivningen mindre hund med stor personlighet o som gillar att vara aktiv. Sen har vår blivit en soffpotatis på äldre dar men det är vårt fel =)

Ellie sa...

Hej "Potatishäxan" och tack för tipset! Har kollat en hel del på Cairnterrier faktiskt =) o även på west highland wite terrier och norwichterrier.

Har fått en uppfattning om att dessa 3 raser jag nämnde är ganska lika till sättet över lag(?). Vet du nånting om skillnaderna mellan de här tre? Annars vore jätte kul o höra lite mer om er Cairnterrier:)

Ellie sa...

Läste din krönikör i Härliga hund igår innan jag gick o la mig. Verkligen tänkvärda tips! om hur vi kan motivera hundarna till aktiviteter på olikas sätt=) med varierad belöning!