måndag 27 april 2009

Cookies for dogs


Jag har världens bästa kurselever!
Förra veckan kom Charlie och yorken Kalle med kakor till kursen och jag hade turen att få en påse med mig hem. Mina hundar älskade dom. Så jag som inte direkt är en bullmamma(ja, jag säger att jag är mamma till mina hundar och det står jag för) måste nu börja baka.
Jag har fått receptet av Charlie och nu får ni det av mig.

Cookies for dogs
(2-3 plåtar blir det av degen)

Ca 4,5 dl vetemjöl
1,5 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
2 msk majsolja
1,5 dl kyckling/hönsbuljong
2 ägg
0,5 dl mjölk
1 vispat ägg

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda vetemjöl, majsmjöl och solroskärnor (kan hackas först).
Vispa ihop de 2 äggen med mjölken.
Häll i olja, buljong och äggblandning i mjölblandningen.
Blanda ihop till en klibbfri deg.
Låt degen stå i 20 minuter.
Rulla små bollar som du trycker ut till platta kex på plåten.
Pensla kexen med vispat ägg.
In i ugnen med kexen i ca 30 minuter.
När kexen är härligt gyllenbruna tar du ut dem så de får svalna.


Har ni några roliga tips till hundar, vad det än är, så tar jag gladeligen emot dom!

3 kommentarer:

Sandiza Hotpants sa...

Haha, okej, så det är bara för hundar dessa kakor?
Jag som såg bilden först och tänkte MUMS va smarrigt, men inget för mig, som är en människa, att förtära då med andra ord?

^^

Maria - Villa Krutbruket sa...

Jag säger också att jag är mamma till min lilla pärla :)) Hehe folk tycker jag är knäpp men det bjuder jag på... Det är ju min lilla bebis :P

Ha en bra dag! Kram Maria

Eleonor sa...

Åh.. jag ska också försöka mig på detta då jag inte heller e någon bullmamma.. =)