torsdag 19 februari 2009

Hundar som inte fäller

Tänkte fråga en sak. Jag har länge drömt om att skaffa en hund men jag är allergisk mot pälsdjur. Finns det några hundraser som man inte reagerar lika lätt på? När det gäller katter så finns det vissa raser som jag blir jättedålig av, och vissa som jag kan gosa med hur mkt som helst utan att jag känner någonting! Tänkte att det kanske fungerar så med hundar också. Eller jag hoppas det i alla fall :)

Raser med lockig päls fäller oftast inte, sen finns det raser som man rycker som t.ex schnauzer och borderterrier och så yorken som inte fäller och nakenhundar. Men det säkraste om man är allergisk är att åka till en uppfödare som har rasen som du blir intresserad av och testa. Det är allt för ofta man ser annonser att hundar ska omplaceras p.g.a allergi och det ska man ju inte utsätta hundar för i onödan. Så det bästa är att verkligen testa innan.
Jag vet många som är allergiska och som klarar av att ha hund ändå!
Klart man ska ha hund om man har tid och intresse. Hundar är ju underbara!

Här är exempel på raser som inte fäller:
Bichon Havanais
Lagotto
Schnauzer
Pudel
Yorkshireterrier (Doris)



4 kommentarer:

Sara sa...

Hej! Kunde inte låta bli att svara :) Vet att Faraohundar inte är särkilt allergena. Min svägerska har tre stycken. De är ganska fina och lugna hundar förutsatt att de får springa av sig då och då.
Hoppas du hittar en fyrbent vän, de är så mysiga!

Anonym sa...

Men är det inte lixom mjället från huden man är allergisk mot och inte själva hårstrået?? Mjäll hamnar ju på hårstrået osv. Man kan väl vara mindre känslig för vissa raser...ähh jag vet inte men svara gärna på denna fråga för det e intressant VAd det är i hunden som man som allergiker reagerar på.

Linda

Västgötskan sa...

Jag är i och för sig inte allergisk. Men Schnauzer ligger högt på listan ändå. Fina hundar!

Har nu en Berner Sennen och hon är bäst i världen! Men den är nog värre ur allergisynpunkt. ;-)

Anonym sa...

Är man allergisk ska man ej utmana ödet.Till sist rinner bägaren över och då är det illa. Vem vill leva på kortison? Man reagerar på allt som djuret avsöndrar. Har ingen betydelse om hunden är naken. Det blir alltid hudavlagringar med allergena ämnen.