söndag 1 februari 2009

Jag blev ofta slumpen

Jag läste den här artikeln i Aftonbladet och fick otroligt tydliga minnesbilder av hur det var att inte bli vald. Ni vet alla dom där situationerna när det skulle väljas i klassen, t.ex när vi skulle spela brännboll. Jag var inte bra på brännboll. Jag var dålig på att träffa bollen, jag behövde alltid använda det där platta tjocka brännbollsträt, det där trät som var pinsamt att använda. Och om jag någon gång träffade bollen så sprang jag inte fort. Nej, jag blev alltid bränd, så visst jag var aldrig en tillgång i laget. Men att varje gång man skulle spela stå där och se en efter en bli vald och veta att jag blir nog vald sist, eller ännu värre, man blev "slumpen", vilket betydde att vi kunde stå tre stycken kvar under valomgången, då kunde en lagledare säga till den andre - Du får slumpen. Det var oftast jag och två till. Det sög. Det sög hårt att bli slumpen. Dom sa inte ens mitt namn, jag var slumpen.
Så när jag läser den här artikeln så blir jag ganska arg. Jag förstår att lärarna säkert tycker att det är toppen att elever ska få agera själva och ta egna beslut. Men på bekostnad av vadå? Nej, jag tycker inte att man ska sätta barn och ungdomar i positioner där man ska välja vem som är bra och inte, vem som är snäll och inte, vem som är snygg och inte eller vad det nu kan handla om För det är aldrig kul att inte bli vald eller att bli "slumpen".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja fy sjutton. Jag blev också vald bland de sista om det skulle väljas på idrotten. Väldigt knäppa lärare som låter eleverna välja lag! Det är som upplagt för att någon ska känna sig utanför och dålig.

/Hanna

Mamman sa...

Jag var också ett slumpbarn.
Kan för mitt liv inte förstå dessa vuxna som inte verkar ha en blek aning om att denna påtvingade känslan av att ständigt bli bortvald kan förfölja en mer eller mindre hela livet... mig åtminstone. Gör en osäker på sin egen förmåga och skadar självkänslan, det är det enda resultatet. Man kan lära barn ta eget initiativ och egna beslut på andra, betydligt mer humana sätt än på ngn annans bekostnad. Det är ju annars en viktig lärdom inför livet att både bli utvald OCH att inte bli det.
Oj vad jag blir arg på sånt här, stackars barn som måste stå där - sist vald inför allas åsyn, kränkt gång efter gång...
Ursäkta min långa kommentar, men jag berörs i mitt sårade hjärta av ämnet.
Men BRA att du inte längre låter dig såras av att ibland inte bli vald vid alla de auditions ditt yrke måste kräva. Läste ditt tidigare inlägg om detta.
Kram. Ha en bra dag! =)

Claudia sa...

Nej, i min bransch måste man lära sig. Men det är inte alltid lätt.